STALOWA AKADEMIA SZTUKI

STALOWA AKADEMIA SZTUKI

Wydarzenia

17 października 2018

Poleć znajomemu

WIĘCEJ O WYDARZENIU

logo_stalowa_akademia_sztuki.jpg

SUKIENKA - OBRAZ, RZEŹBA?

zapraszamy na spotkanie

17 października 2018 (środa), godzina 19.00

prowadzi – Jerzy Brukwicki


Partner wydarzenia:       

    logo_top_woman_fiolet.jpg




Żyjemy otoczeni mnóstwem rzeczy, urządzeń, obiektów. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że wiele z nich jest dziełami sztuki, stanowiącymi świadectwa obecności i działalności człowieka w przestrzeni świata. Są istotnymi elementami naszego życia, naszej codzienności. Najczęściej nie zauważamy ich piękna, dekoracyjności, stylu, formy i kolorytu, nie mamy dość czasu, aby spojrzeć na nie z zaciekawieniem, prawdziwym zainteresowaniem.

s02cdd.jpg       s05aaa.jpg


Sztuka to styl życia.  

Galeria Stalowa zaprasza na cykl spotkań „(Nie)codzienne dzieła sztuki” o przedmiotach, bez których trudno wyobrazić sobie naszą rzeczywistość, naszą aktywność w realiach nie tylko codzienności. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że to one najczęściej urzeczywistniają nasze pragnienia i oczekiwania estetyczne, wyobrażenia o sztuce. Poznamy ich dzieje i twórców, walory artystyczne, funkcjonalizm, różne aspekty formowania naszych przyzwyczajeń i sposobów spędzania czasu.

Bohaterką pierwszego spotkania obraliśmy sukienkę, która stanowi istotny element ubioru i zjawisko podkreślające indywidualność i odrębność kobiety. Czy suknie są „(nie)codziennymi” obrazami, rzeźbami?



Suknia najlepiej kreuje wizerunek kobiety, wyraża jej osobowość. prywatność, nastrój, oczekiwania, marzenia. Stanowi środek wzbudzenia zachwytu, oczarowania. Odzwierciedlają stosunek kobiet do życia i świata, ujawniają ich emocje i marzenia, określają miejsce w społeczeństwie. Stanowią także nieodłączny element wielu rytuałów - zarówno publicznych, jak i prywatnych, uroczystych i codziennych. Styl i formy sukni wyrażają również ducha epoki, odnoszą się do przeróżnych sytuacji i okoliczności dziejowych.  


Projektowanie ubiorów ma wiele wymiarów, nurtów, trendów. Zainteresowanie artystów kreacją odzieży stało się zauważalne na  przełomie XIX i XX wieku. Założeniem nowatorskich nurtów artystycznych tamtych czasów: secesji, art déco, kubizmu, konstruktywizmu było kształtowanie i modelowanie wyobraźni, nowoczesnej estetyki, odważnej świadomości piękna. Moda stała się częścią artystycznego stylu życia, codziennego bytu. Artyści – zwłaszcza artystki – tworzyli nowe wzorce wyglądu kobiety, jej sylwetki, sposobu ubierania, uczesania i makijażu, szyku i elegancji. Zaczęli propagować niekonwencjonalne, unikatowe, kolorowe stroje – zwłaszcza suknie, które stały się dla nich pretekstem do stworzenia z niej ruchomego obrazu, rzeźby, artystycznego obiektu. Taką inspiracyjną misję w latach 20. spełniły malarki paryskie: Sonia Delaunay, Aleksandra Eksler, Tamara Łempicka, a w Rosji, przedstawicielki nurtu konstruktywistycznego: Liubow Popowa, Olga Rozanowa, Olga Stiepanowa. Ich suknie, żakiety, płaszcze, spódnice, spodnie, szale, kapelusze, kostiumy kąpielowe ujawniały silną wspólnotę estetyczną z uprawianym przez nie malarstwem, grafiką, rzeźbą. Sukcesy w projektowaniu strojów i tkanin odnosił także Raoul Dufy, malarz i designer, mistrz „dzikich” kreacji. Projektantem kapeluszy i torebek był Salwador Dali (współpracował z Elsą Schiaparelli, propagatorką ekstrawagancji i różowego koloru); Jean Cocteau wymyślał detale żakietów, sukienek oraz paski i guziki. W połowie lat 60. Yves Saint Laurent czerpał inspiracje z obrazów Pieta Mondriana, a jedną ze swoich kolejnych kolekcję poświęcił pamięci Georges’a Braque’a. Pop-art, op-art głośno podkreślały, i nadal uwypuklają, związki mody z malarstwem, rzeźbą. W wielu ubraniach i dodatkach modowych znajdziemy wpływy malarstwa Gustawa Klimta, Pabla Picassa, Henriego Mattise’a, Juana Miró, Władysława Strzemińskiego, Henryka Berlewiego, Henryka Stażewskiego, Jacksona Pollocka, Andy’ego Warhola, Victora Vasarely’ego, Sol LeWitta. Najciekawsze dokonania w projektowaniu ubiorów pierwszej dekady XXI wieku to przede wszystkim prace Husseina Chalayana, Pauline van Dongen, Philipa Colberta. Artyści, posługujący się różnorodnymi językami wizualnymi, czerpią z najnowszych odkryć nauki i techniki. Hussein Chalayan wykorzystuje technologie kosmiczne, niekonwencjonalne materiały i tworzywa. Ubiory Pauline van Dongen naszpikowane są elektroniką.
Dzisiaj nie mamy żadnych wątpliwości, że projektowanie ubiorów jest sztuką, zależną od inwencji artysty, eksperymentalnych poszukiwań twórczych. Nie dziwi obecność kolekcji projektantów mody w salach najbardziej prestiżowych muzeów (wystawę Alexandra McQueena „Savage beauty” w nowojorskim Metropolitan Museum of Art cztery lata temu obejrzało 661 tysięcy widzów).
Współczesne stroje budzą emocje, przemyślenia i refleksje o tym, co dzieje się we wnętrzu człowieka, opowiadają o jego przeżyciach i pragnieniach, duchowej kondycji. Zachwycają, wzbudzają podziw; dokumentują klimat i ducha teraźniejszości. Istotną rolę w tym ciągu działań spełniają sukienki, które zwracają szczególną uwagę, często wywołują zawrót głowy.


Jerzy Brukwicki

s49lllll.jpg      suknia_1.jpg