8 malarzy z Kazimierskiej Konfraterni Sztuki

8 malarzy z Kazimierskiej Konfraterni Sztuki

16 czerwca 2020 - 31 sierpnia 2020

Wystawa "8 malarzy z Kazimierskiej Konfraterni Sztuki" w Galerii STALOWA

W wystawie udział biorą: Marek Andała, Magdalena Brennenstuhl, Jerzy Krzysztoporski,
Konrad Kucza-Kuczyński, Agnieszka Mitura, Mariusz Płoszaj-Mazurek,
Krzysztof Raczyński, Zbigniew Strzyżyński

Wernisaż: 16 czerwca 2020, w godz. od 19.00 do 21.00


Wystawa trwa do 31 sierpnia 2020



Poleć znajomemu

O WYSTAWIE

Stojącego na płaszczyźnie pustej, ciągnącej się w nieskończoność, miażdży osamotnienie, a lęk do obłędu prowadzi. Ten, kto pierwszy wbił cztery pale i złączył je w dom, spełnił wielki czyn indywidualnego odgraniczenia swego istnienia od Niedającego się objąć, przemierzyć, zjednoczyć. Ukształtował tem samem przestrzeń, swoją przestrzeń. Znalazł miarę dla siebie samego. Te słowa Alfreda Kuhna pochodzące z 1930 r. są zawsze aktualne. Każdy świadomie czy nie wyznacza swoją bezpieczną przestrzeń. Dla artystów należących do Kazimierskiej Konfraterni Sztuki tą przestrzenią, czy to w sensie mentalnym czy fizycznym, stał się Kazimierz Dolny. I nie ma w tym nic dziwnego. Artystyczna historia tego miejsca pokazuje, że zjeżdżali tu wszyscy, od realistów po awangardę. Pisać o genius loci to za mało. Trzeba przyznać, że nie byłoby wyjątkowości Kazimierza jakby nie literaci, muzycy i artyści. Kolejne pokolenia malarzy budowały artystyczną tradycję Miasteczka. Znakomicie, że nadal istnieje grupa, która naznacza to miejsce sztuką. Ze świadomością tradycji, ale niezależnie, po swojemu. W tej ograniczonej przestrzeni ujawnia się bezkres artystycznych możliwości i nieograniczoność interpretacji malarskich. Piękna i dobra jest ta różnorodność. Artyści wypowiadając się poprzez własną ekspresję podejmują ważne dla siebie problemy.

Rozstrzygnięcia plastyczne łączą się z komentarzem do rzeczywistości wewnętrznej i świata wokół nas. U wszystkich Konfratrów ważna jest plastyczna autonomia obrazu, z nieuniknionym zapisem idei. Jednak każdy ukazuje świat w różnych jego aspektach. Gdy przyglądają się miejscu, tworzą inny jego zapis, a z tego powstaje istna wielowątkowa księga. Krzysztof Krzyr Raczyński mocnym kolorem konstruuje pejzaże. Wprowadza wręcz geometryczny ład jakby szukał porządku w otaczającym nas świecie. Płaszczyzny, rytmy, skosy wzmocnione są plastycznie. Czujemy mięsistość farby i fakturowość płótna. Artysta podkreśla tym samym kontrast pomiędzy rzeczywistością a obrazem, a co za tym idzie niweczy mimetyzm. Jeżeli wręcz geometryczny rygor, często zachwiany, jest strukturą świata, to niezaprzeczalnie nakłada się na nią cała sfera doznań, emocji. I wtedy tworzy się pełnia. Agnieszka Mitura próbuje wydobyć tę sferę i zapisać ją w sposób uniwersalny, tak żebyśmy uchwycili konkretne pojęcia. I udaje się to artystce. Najczęściej patrzący nie mówi – widzę rzekę, łąkę, las, ale dostrzega nostalgię, tajemnicę, radość, smutek. Mitura nie sprowadza pejzażu do praw natury, ale humanizuje go. Pozbawia konkretności, unika szczegółów i tymi niedomówieniami pobudza do skojarzeń. Zbigniew Strzyżyński doprowadza krajobraz do granicy, na której balansująca rzeczywistość przechyla się w stronę nierzeczywistości. Artysta zadaje pytanie, czy sztuka może dotknąć tego, co duchowe? Na pewno malarstwo Strzyżyńskiego tę duchowość sugeruje.

Poprzez szczeliny, pęknięcia chcemy zajrzeć w głąb, jakbyśmy oczekiwali, że dojrzymy, to co jest dla nas tajemnicą, czymś nienamacalnym. Jerzy Krzysztoporski materializuje tę transcendencję. Boskość, która jest światłem przemienia się w wodę, a ta spadając z góry niczym wodospad łączy nas z Bogiem. Jest tu teologia ujęta w piękną metaforę. Ale głównym bohaterem jest człowiek uwikłany w metaforyczne konstelacje. Krzysztoporski świat przemienia w poezję, żeby uchwycić najdrobniejsze jego niuanse. Człowiek to duchowość i cielesność. A nawet gdy Platon mówił, że dusza jest uwięziona w ciele, przyznawał, że musimy dbać o jego piękno. Mariusz Płoszaj-Mazurek dostrzega wyjątkowość kobiet doprowadzając ich cielesność do zmysłowości, która wynika z naturalnej dla człowieka seksualności. Artysta podkreśla ją nie tylko gestem, ułożeniem ciała, ale także ubiorem czy gadżetem. Dostrzegamy nie tylko zabawę formą, ale przede wszystkim grę, w której zderzają się dwa pierwiastki: żeński i męski - ucieleśniony w artyście. Inny świat tworzy Magdalena Brennenstuhl. Buduje go plamami, wprowadza miękką linią. Jest to rzeczywistość skonstruowana z sylwet, syntetyczna, z wyraźnymi elementami komentującymi całość. Czujemy niepokój, wiemy, że świat składa się z dobra i zła. Prace artystki przypominają, że musimy być w tym świecie uważni. Brennenstuhl operuje znakiem, który określa rzeczywistość.

Powróćmy do miejsc. Są wymowne, mają własną tożsamość. Konrad Kucza-Kuczyński poszukuje tej tożsamości. Ukazuje strukturę pejzażu czy wypełniającej pracę architektury, zatrzymując je w czasie. Artysta prezentuje miejsca, które odczytuje jako swoje. Zapisuje je w pamięci i odtwarza bez zbędnych szczegółów to, co pozostaje w niej najważniejsze. Prace Kuczy-Kuczyńskiego pokazują istotną dla człowieka relację ja-świat. To jak Buberowski dialog, spotkanie, w którym doświadcza się pełną autentyczność.

Marek Andała także przygląda się otaczającej rzeczywistości. Wycina mały jej fragment, którego piękno tkwi w jego niepięknie i ułomności. Stare drzwi, obdrapany mur, spróchniałe drewno naznaczone są jakąś historią, stają się oddzielnym bytem, który mówi o czasie, przemijaniu czy wręcz odchodzeniu. Silne kontrasty, świetlistość nadają szlachetności, a jednocześnie wydobywają nierealność.

Ten drobny punkt na ziemi, który się rozrasta i zasłania całą mapę, jak o Kazimierzu Dolnym pisał Anatol Stern, skupia artystów, którzy utożsamiają się w pełni z tym miejscem, ale odchodząc od kazimierskości sztuki, przynależą do sztuki w ogóle.

Dorota Seweryn Puchalska

O wystawie w Qadransie Qltury (8:57 - 11:05)  >>

polityka.jpg
KATALOG PRAC

Agnieszka Mitura

Nad Wisłą, 2020

olej, płótno
70 x 100 cm

cena: 6 200 zł

Agnieszka Mitura

Wieczorem 1, 2020

olej, płótno
40 x 60 cm

cena: 2 600 zł

Agnieszka Mitura

Wieczorem 2, 2020

olej, płótno
40 x 60 cm

cena: 2 600 zł

Agnieszka Mitura

Wisła - drugi brzeg, 2019

olej, płótno
70 x 100 cm

cena: 6 200 zł

Agnieszka Mitura

Wisła zielona, 2018

olej, płótno
70 x 100 cm

cena: 6 200 zł

Agnieszka Mitura

Zimą, 2019

olej, płótno
70 x 100 cm

cena: 6 200 zł

Jerzy Krzysztoporski

Międzyplanetarna Lala, La, La, Luli, La, 2018

akryl, płótno
60 x 50 cm

cena: 3 000 zł

Jerzy Krzysztoporski

Wtuleni w promienie światłospadu, 2016

akryl, płótno
60 x 60 cm

cena: 4 000 zł

Jerzy Krzysztoporski

W pióropuszu radości na koniku szczęścia po linie elastycznego horyzontu, 2016

akryl, płótno
25 x 25 cm

cena: 1 600 zł

Jerzy Krzysztoporski

Leżaki opatulone w barwy zimy tańczą z sześcioskrzydłym ptactwem szronu, 2017

akryl, deska, płótno
18 x 21 cm

cena: 1 000 zł

Konrad Kucza-Kuczyński

Mury Rodos 12, 2017

tusz, papier
70 x 50 cm

cena: 1 200 zł

Konrad Kucza-Kuczyński

La Valetta 3, 2019

tusz, papier
70 x 50 cm

cena: 1 200 zł

Konrad Kucza-Kuczyński

La Valetta 7, 2019

tusz, papier
70 x 50 cm

cena: 1 200 zł

Konrad Kucza-Kuczyński

Mury Rodos 14, 2017

tusz, papier
70 x 50 cm

cena: 1 200 zł

Konrad Kucza-Kuczyński

Wenecja 1, 2016

tusz, papier
70 x 50 cm

cena: 1 200 zł

Konrad Kucza-Kuczyński

Wenecja 17, 2016

tusz, papier
70 x 50 cm

cena: 1 200 zł

(Krzyr) (Krzysztof Raczyński )

Czarna droga, 2011

olej, płótno
60 x 73 cm

cena: 8 000 zł

(Krzyr) (Krzysztof Raczyński )

Pejzaż, 2012

olej, płótno
60 x 73 cm

cena: 8 000 zł

(Krzyr) (Krzysztof Raczyński )

Pejzaż jesienny, 2019

olej, płótno
60 x 73 cm

cena: 8 000 zł

(Krzyr) (Krzysztof Raczyński )

Pejzaż wg Nicolasa De Steal'a, 2011

olej, płótno
60 x 73 cm

cena: 8 000 zł

(Krzyr) (Krzysztof Raczyński )

Żółta droga wg Nicolasa De Steal'a, 2011

olej, płótno
60 x 73 cm

cena: 8 000 zł

Magdalena Brennenstuhl

Rozdziobią nas kruki, 2020

akryl, płótno
80 x 80 cm

cena: 3 000 zł

Magdalena Brennenstuhl

Pychówka, 2019

akryl, płótno
80 x 80 cm

cena: 3 000 zł

Magdalena Brennenstuhl

W rozkwicie, 2020

akryl, płótno
80 x 80 cm

cena: 2 800 zł

Magdalena Brennenstuhl

Poszli w las, 2020

akryl, płótno
70 x 70 cm

cena: 2 400 zł

Magdalena Brennenstuhl

Lipowa aleja, 2019

akryl, płótno
60 x 60 cm

cena: 1 400 zł

Magdalena Brennenstuhl

Noc, 2019

akryl, płótno
60 x 60 cm

cena: 1 400 zł

Marek Andała

Deszcz, 2020

pastel olejny, papier
30 x 95 cm

cena: 3 000 zł

Marek Andała

Miejsce, 2020

pastel olejny, papier
30 x 95 cm

cena: 3 000 zł

Marek Andała

Brama, 2020

pastel olejny, papier
30 x 95 cm

cena: 3 000 zł

Marek Andała

Dawno zamknięte, 2020

pastel olejny, papier
30 x 95 cm

cena: 3 000 zł

Marek Andała

Mur, 2020

pastel olejny, papier
30 x 95 cm

cena: 3 000 zł

Marek Andała

Wejście, 2019

pastel olejny, papier
30 x 95 cm

cena: 3 000 zł

Mariusz Płoszaj-Mazurek

Bez tytułu 2

akryl, kredka, tektura
50 x 70 cm

cena: 4 000 zł

Mariusz Płoszaj-Mazurek

Bez tytułu 1

akryl, kredka, tektura
50 x 70 cm

cena: 3 000 zł

Mariusz Płoszaj-Mazurek

Bez tytułu 4

akryl, kredka, tektura
50 x 70 cm

cena: 4 000 zł

Mariusz Płoszaj-Mazurek

Bez tytułu 6

akryl, kredka, tektura
50 x 70 cm

cena: 4 000 zł

Mariusz Płoszaj-Mazurek

Bez tytułu 7

akryl, kredka, tektura
50 x 70 cm

cena: 4 000 zł

Mariusz Płoszaj-Mazurek

Bez tytułu 8

akryl, kredka, tektura
50 x 70 cm

cena: 4 000 zł

Zbigniew Strzyżyński

Wisła, 2019

akryl, płotno
50 x 70 cm

cena: 2 800 zł

Zbigniew Strzyżyński

Wisła 2, 2019

akryl, papier
50 x 70 cm

cena: 2 800 zł

Zbigniew Strzyżyński

Wisła 2, 2016

akryl, płótno
70 x 100 cm

cena: 4 600 zł

Zbigniew Strzyżyński

Wisła 3, 2016

akryl, płótno
70 x 100 cm

cena: 4 600 zł

Zbigniew Strzyżyński

Pejzaż, 2016

akryl, płótno
70 x 100 cm

cena: 4 600 zł

Zbigniew Strzyżyński

Pejzaż 2, 2016

akryl, płótno
70 x 100 cm

cena: 4 600 zł