Seweryn Chwała
Seweryn Chwała

W latach 2002-2007 studiował na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Dyplom z Malarstwa uzyskał w roku 2007. Cykl obrazów dyplomowych z malarstwa powstał w pracowni prof. M. Hermana i dr hab. Z. Woźniaka, aneks z Rysunku u dr M. Smoczyńskiego. Na co dzień zajmuje się malarstwem, rysunkiem, tworzy murale i graffiti. W malarstwie lubi realizm, próbuje oddać rzeczywistość przefiltrowaną przez fotografię. Eksperymentuje także z abstrakcją.

Członek stowarzyszenia „Otwarta Pracownia” w Lublinie.

Poleć znajomemu

Biografia

W latach 2002-2007 studiował na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Dyplom z Malarstwa uzyskał w roku 2007. Cykl obrazów dyplomowych z malarstwa powstał w pracowni prof. M. Hermana i dr hab. Z. Woźniaka, aneks z Rysunku u dr M. Smoczyńskiego. Na co dzień zajmuje się malarstwem, rysunkiem, tworzy murale i graffiti. W malarstwie lubi realizm, próbuje oddać rzeczywistość przefiltrowaną przez fotografię. Eksperymentuje także z abstrakcją.

Członek stowarzyszenia „Otwarta Pracownia” w Lublinie.

Moje obrazy nawiązują do amerykańskiego hiperrealizmu. Podobnie jak John Salt, Robert Bechtle, Don Eddy, Ralph Goings, Richard Estes, Ron Kleeman, John Beader wykorzystuję w malarstwie motyw auta. Bawię się skalą, powiększam to, co zostało wcześniej zminiaturyzowane. Małe modele samochodów w skali 1:43 rosną w moich obrazach olejnych do formatu 100x70cm i większych. Podobnie jest z obrazkami z niegdyś popularnych gum Turbo, które zostają powiększone i odwzorowane z uwzględnieniem śladów mijającego czasu.

Malując pozwalam sobie na odrobinę swobody – nie wszystko przenoszę z projektora na płótno, niektóre rzeczy umyślnie pomijam, pozwalam farbie ściekać w sposób niekontrolowany, co wprowadza element ekspresji i malarstwa gestu. Z pozoru hiperrealistyczne obrazy nie są malowane z precyzją aparatu fotograficznego. Często wybieram zdjęcia złej jakości, zniszczone i słabe wydruki zacierając szczegółowość oryginału perfekcyjnego zdjęcia. Maluję rekwizyty, małe modele i obrazki z gum. Traktuje je jako ciekawą współczesną martwą naturę, obiekty malarskie o cechach sentymentalnych. W moich kompozycjach pojawiają się często elementy graficzne i typograficzne. Malując przywracam pamięć o przedmiotach z przeszłości. Wiele osób miało takie w domu, pamiętają je z dzieciństwa. Oglądając moje obrazy odbiorca ma okazję zobaczyć je w nowej odsłonie. Można skonfrontować widzialne z tym, co się pamięta. W pewnym sensie jest to melancholijna podróż w przeszłość. Przywołanie małych ale ważnych symboli lat 80tych i 90tych.

więcej

Wystawy zbiorowe

„Turbo Klasyk”, LuCreate, Lublin 2018

„Turbo Klasyk”, BWA Galeria Sanocka, Sanok 2018

„Didaskalia”, Zamek Lubelski, Lublin 2017

„Stereotypy o Polsce”, Brain Damage Gallery, Lublin 2016

„Street art vs graffiti”, Galeria Lipowa 13, Lublin 2011

„Lubię to!”, Centrum Kultury Agora, Wrocław 2010

„Fotocopypainting”, BWA Galeria Sanocka, Sanok 2010

„Lubelski Full”, Galeria Kamienica Cudów, Lublin 2010

„Zero”, Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Lublin 2010

Lubelski Festiwal Graffiti , Lublin 2010

„No Budget Show 2”, Towot Squat, Lublin 2009

Europejski Festiwal Graffiti w Lublinie, Warsztaty Kultury, Lublin 2007

„Krawędzie tekstu", (rysunki z pracowni prof. Mikołaja Smoczyńskiego), WA, UMCS, Lublin 2006 „Malarstwo Hooligans", ACK Chatka Żaka, Lublin 2006

„Duchowość", (wystawa prac studentów i profesorów WA UMCS), KUL, Lublin 2006

„ZE-TARCIE-SIĘ" ( wystawa konfrontacyjna profesorów i studentów WA UMCS), Lublin 2005 „Kolumna Sztuki", Galeria Gardzienice, Lublin 2005

Wystawa ceramiki z pracowni rzeźby prof. Adama Myjaka, WA UMCS, Lublin 2005 Ogólnopolskie Biennale Rzeźby (studenckiej), Lublin 2004

„Ciało”, ACK Chatka Żaka, Lublin 2004

„Obrazy Elementarne", Młode Forum Sztuki Galerii Białej, CK, Lublin