Wenus u wrót przeznaczenia - tryptyk 3x 160 x 85 cm, 2025
olej, szlag metal, technika własna, płótno
166 x 273 cm
Opis
Ten tryptyk to odpowiedź na temat XV Biennale Sztuki we Florencji "Światło i mrok". Wenus/Bogini widoczna w panelu centralnym obdarowuje przeznaczeniem. W jednej dłoni trzyma jabłko, symbol pokusy, w drugiej owoce granatu symbolizujące życie i płodność. Obok jabłka czyha wąż gotowy ukąsić, to przestroga. Owoc przeznaczony jest dla kobiety widocznej w lewej części tryptyku, to kobieta wykluczona, otoczona jest wynaturzonymi ptakami nawiązującymi do prac Hieronima Boscha, symbolizującymi upadek, w ręce trzyma martwego koguta, który wiąże się z zapowiedzią śmierci lub nieszczęścia, porażką, lub upadkiem wartości, a także z zaprzeczeniem lub utratą wiary. Ona jednak jest piękna, młoda i ponętna, nie wydaje się być zmartwiona swoim przeznaczeniem, spogląda bardzo odważnym, obecnym i wręcz wyzywającym wzrokiem. Granat w drugiej ręce Bogini przeznaczony jest dla błogosławionej kobiety po prawej stronie, która będzie spodziewać się potomstwa. Granat symbolizuje płodność i życie, królewskość i boskość. Błogosławiona wpatruje się w owoc z czułością i delikatnością, piastuje go jakby widząc w nim zalążek nowego życia. My widzimy wokół jej głowy złotą poświatę. Wnęki przestrzeni w której odbywa się scena nawiązują do obrazu "Madonna z Lukki" Van Eycka, który mówi o boskiej obecności w codzienności i przenikaniu się sacrum i profanum.
O Artyście
Natasza Mirak (ur. 1976)
Absolwentka Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom z wyróżnieniem w 2001r.
Członkini Związku Polskich Artystów Plastyków. ZPAP
2008-2013 Wykładowca w Studium Podyplomowym Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych „Dyscypliny Plastyczne w Architekturze".